KL - Jerantut ride : TBA

Page 4 of 9 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: KL - Jerantut ride : TBA

Post by jimf on Thu 10 Mar - 12:21

Raziskov wrote:
mat zzr wrote:Ok ...aku servey...maklumat pertama aku dapat ialah...tiada pengangkutan awam disitu...

(aku takde keje kat opis arini)

best la keje jadik menejer ni..asik takde keje jer... What a Face

sekian

yang ko dok layan jepuntube nyanyi tu banyak sgt ke koje pun??

best laa keje m*m**... menejer ke kuli ke...semua xde keja... Razz

________________________________________________________________________________________
Kitaorang, kitaorang aje laa... kitaorang tak suka kacau lu orang, tapi kalu lu orang kacau kitaorang, kitaorang bawa diri kitaorang la... "We are the ZZRianz Family"

jimf

Posts : 10472
Join date : 20/01/2010
Age : 52

View user profile

Back to top Go down

Re: KL - Jerantut ride : TBA

Post by jimf on Thu 10 Mar - 12:22

mat zzr wrote:Ok ...aku servey...maklumat pertama aku dapat ialah...tiada pengangkutan awam disitu...

(aku takde keje kat opis arini)

kalu camtu kena naik demak DTM 150 laaaaa

________________________________________________________________________________________
Kitaorang, kitaorang aje laa... kitaorang tak suka kacau lu orang, tapi kalu lu orang kacau kitaorang, kitaorang bawa diri kitaorang la... "We are the ZZRianz Family"

jimf

Posts : 10472
Join date : 20/01/2010
Age : 52

View user profile

Back to top Go down

Re: KL - Jerantut ride : TBA

Post by Guest on Thu 10 Mar - 12:37

27hb kompom den pollow...

Guest
Guest


Back to top Go down

Re: KL - Jerantut ride : TBA

Post by jimf on Thu 10 Mar - 13:41

27hb???...ramai req 27...so kompom 27 laaaa... janji zzrianz

________________________________________________________________________________________
Kitaorang, kitaorang aje laa... kitaorang tak suka kacau lu orang, tapi kalu lu orang kacau kitaorang, kitaorang bawa diri kitaorang la... "We are the ZZRianz Family"

jimf

Posts : 10472
Join date : 20/01/2010
Age : 52

View user profile

Back to top Go down

Re: KL - Jerantut ride : TBA

Post by ziex69 on Thu 10 Mar - 14:01

Dinz wrote:Aku ada info sedikit saja untuk kadar pembawakan kenderaan secara berhemah

Petronas Sri Gombak - Tol bentong
30 minit - 43 km

Tol Bentong - Tol Karak
14 minit - 19km

Tol Karak - Tol Temerloh
40 minit - 48 km

Tol Temerloh - Kuala Krau - Jerantut
50 minit - 53 km

Jerantut - Benta - Raub belum servey lagi....

Pak dinz....

"pembawakan kenderaan secara berhemah" tu naik GT ke? kalo ye, i pollow JER



ziex69

Posts : 2398
Join date : 20/01/2010
Age : 28

View user profile

Back to top Go down

Re: KL - Jerantut ride : TBA

Post by Dinz on Thu 10 Mar - 14:19

Yg ni naik kereta. Kalau GT tambah lagi setengah jam tanpa henti....

Dinz

Posts : 797
Join date : 20/01/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: KL - Jerantut ride : TBA

Post by mat zzr on Thu 10 Mar - 14:24

Dinz wrote:Yg ni naik kereta. Kalau GT tambah lagi setengah jam tanpa henti....
apa susah..aku dgn potz boleh tolakkan GT tu...

mat zzr

Posts : 8220
Join date : 20/01/2010
Age : 29

View user profile

Back to top Go down

Re: KL - Jerantut ride : TBA

Post by jimf on Thu 10 Mar - 14:28

jgn lupa bawa beg plastik urin.... kat sana susah nk kencing..


________________________________________________________________________________________
Kitaorang, kitaorang aje laa... kitaorang tak suka kacau lu orang, tapi kalu lu orang kacau kitaorang, kitaorang bawa diri kitaorang la... "We are the ZZRianz Family"

jimf

Posts : 10472
Join date : 20/01/2010
Age : 52

View user profile

Back to top Go down

Re: KL - Jerantut ride : TBA

Post by ManCaL on Thu 10 Mar - 14:42

apa ssh..gune JER botol air menirel tala JER kat lubang botol tu..

ManCaL

Posts : 2484
Join date : 01/04/2010
Age : 38
Location : Rawang

View user profile

Back to top Go down

Re: KL - Jerantut ride : TBA

Post by mat zzr on Thu 10 Mar - 14:43

mcm tak biasa plak...selalu lepas dalam semak JER...

mat zzr

Posts : 8220
Join date : 20/01/2010
Age : 29

View user profile

Back to top Go down

Re: KL - Jerantut ride : TBA

Post by Guest on Thu 10 Mar - 15:28

ala... klu tak sempat tala JER dlm lubang tank tu.... tambah mineral dlm petrol..kompom motot VROOOMMMMMMM..........

Guest
Guest


Back to top Go down

Re: KL - Jerantut ride : TBA

Post by mat zzr on Thu 10 Mar - 15:58

ZAM@GHIMEH wrote:ala... klu tak sempat tala JER dlm lubang tank tu.... tambah mineral dlm petrol..kompom motot VROOOMMMMMMM..........

wah panjang nya...masa ride pun boleh tala dalam lubang tank...mau panjang 1 kaki ni...

mat zzr

Posts : 8220
Join date : 20/01/2010
Age : 29

View user profile

Back to top Go down

Re: KL - Jerantut ride : TBA

Post by mat zzr on Thu 10 Mar - 16:05

Ada info yg aku jumpa;






Lata Meraung merujuk kepada kawasan air terjun yang menarik berhampiran Bandar Jerantut. Perkataan 'Lata' adalah merujuk kepada kawasan air terjun, manakala perkataan 'Meraung' diberi nama kepada kawasan air terjun tersebut kerana deruan air yang jatuh ke permukaan kolam seolah-olah bunyi orang sedang meraung.

Pada suatu masa dahulu, kawasan tersebut hanya didiami oleh Orang-orang Asli, seiring dengan perubahan dan dengan adanya kemudahan jalan raya dan kemudahan asas yang lebih baik, lebih ramai penduduk mula mendirikan petempatan dipinggir-pinggir jalan menghala ke Lata Meraung. Malah wujud pekan mini komuniti cina di laluan menghala ke kawasan air terjun.

Bagi pengunjung yang berminat ke Lata Meraung, mereka bolehlah menggunakan khidmat pemandu pelancong yang terdapat di Bandar Jerantut memandangkan tiada kemudahan bas awam atau teksi yang sering berulang alik ke kawasan tersebut.

Pelancong yang lebih suka berjalan kaki juga adalah tidak digalakkan memandangkan jaraknya yang sangat jauh daripada laluan bas awam dan kewujudan lori balak-lori balak yang menjadi maharaja di laluan tersebut. Bagi pelancong yang berkereta, tiada masalah untuk mengunjungi kawasan tersebut memandangkan telah wujud sistem jalan raya yang agak baik. Ini berikutan adanya petempatan, dan wujudnya sebuah padang golf berhampiran Lata Meraung.

Jarak dari Bandar Jerantut ke Lata Meraung adalah lebih kurang 15 KM. Dari Bandar Jerantut, pengunjung harus meneruskan perjalanan melalui jalan besar Jerantut-Benta.

Terdapat beberapa peringkat air terjun disini, bagi pengunjung yang datang berkeluarga mereka boleh memilih untuk mandi manda bersama anak-anak di kolam paling bawah memandangkan ia lebih selamat. Namun, awasi keluarga anda kerana kawasannya yang berbatu dan agak licin. Sesetengah kawasan adalah agak dalam dan anda diminta berhati-hati.

Bagi pengunjung yang sukakan aktiviti lasak atau santai mereka boleh berjalan-jalan disekitar trek hutan yang disediakan. Bagi mereka yang suka berkhemah, sebuah kawasan perkhemahan juga turut terdapat disitu. Namun, dapatkan kebenaran daripada pihak berkaitan terlebih dahulu.

Terletak dalam kawasan Hutan Simpan Jerantut, hutan lipur Lata Meraung terdapat pelbagai spesies pokok balak seperti kempas, meranti, penarahan dan kelat. Hutan lipur ini juga menjadi tumpuan pelajar mengenali lebih dekat pelbagai spesies pokok balak dan herba.

Keadaan persekitaran kawasan hutan lipur Lata Meraung yang sejuk dan redup menarik kunjungan pelbagai spesies burung, serangga, tupai, pacat, kelawar dan kera. Jika bernasib baik, pengunjung yang bermalam di situ dapat melihat haiwan kecil seperti landak, kancil, pelanduk, musang dan burung hantu.

Diuruskan Pejabat Hutan Daerah Jerantut, hutan lipur Lata Meraung memang terkenal di kalangan penduduk tempatan dan pelancong asing. Pengunjung yang berminat ke Hutan Lipur di Jerantut boleh berurusan dengan Pejabat Hutan Daerah Jerantut.


mat zzr

Posts : 8220
Join date : 20/01/2010
Age : 29

View user profile

Back to top Go down

Re: KL - Jerantut ride : TBA

Post by Guest on Thu 10 Mar - 16:17

mat zzr wrote:
ZAM@GHIMEH wrote:ala... klu tak sempat tala JER dlm lubang tank tu.... tambah mineral dlm petrol..kompom motot VROOOMMMMMMM..........

wah panjang nya...masa ride pun boleh tala dalam lubang tank...mau panjang 1 kaki ni...

pakistan mariii.....panjangggggggggggg

Guest
Guest


Back to top Go down

Re: KL - Jerantut ride : TBA

Post by mat zzr on Thu 10 Mar - 16:22

aku dah agak ko akan bagi jawapan cam tu...

mat zzr

Posts : 8220
Join date : 20/01/2010
Age : 29

View user profile

Back to top Go down

Re: KL - Jerantut ride : TBA

Post by mat zzr on Thu 10 Mar - 16:31

info lain tempat menarik di jerantut...

Taman Warisan Gua Kota Gelanggi

Kota Gelanggi merupakan tempat yang menarik untuk dilawati. Gua ini terletak di daerah Jerantut di negeri Pahang,Malaysia.Di dalam kompleks ini terdapat banyak gua, antaranya ialah Gua Tongkat, Gua Angin, Gua Batu Sanding, Gua Kota Balai, Gua Penyu, dan Gua Kelawar. Apabila sampai di gua ini, anda akan bertemu dengan gua yang berbentuk pintu gerbang, di dalamnya terdapat alur air yang mengalir air jernih lagi sejuk.


mat zzr

Posts : 8220
Join date : 20/01/2010
Age : 29

View user profile

Back to top Go down

Re: KL - Jerantut ride : TBA

Post by mat zzr on Thu 10 Mar - 16:35

Friday, October 17, 2008
Air Terjun Lata Meraung
Sebut sahaja Jerantut, ramai akan terbayangkan Taman Negara. Sebenarnya selain Taman Negara, banyak lagi lokasi menarik di Jerantut yang harus dijengah kalau berkunjung ke sana. Salah satu yang menarik ialah Air Terjun Lata Meraung.


Gambar : Ehsan www.jerantut.com

Lata Meraung merujuk kepada kawasan air terjun yang menarik berhampiran Bandar Jerantut. Perkataan 'Lata' adalah merujuk kepada kawasan air terjun, manakala perkataan 'Meraung' diberi nama kepada kawasan air terjun tersebut kerana deruan air yang jatuh ke permukaan kolam seolah-oleh bunyi orang sedang meraung.

Pada suatu masa dahulu,kawasan tersebut hanya didiami oleh Orang-orang Asli, seiring dengan perubahan dan dengan adanya kemudahan jalan raya dan kemudahan asas yang lebih baik, lebih ramai penduduk mula mendirikan petempatan dipinggir-pinggir jalan menghala ke Lata Meraung. Malah wujud pekan mini komuniti cina di laluan menghala ke kawasan air terjun.

Bagi pengunjung yang berminat ke Lata Meraung, mereka bolehlah menggunakan khidmat pemandu pelancong yang terdapat di Bandar Jerantut memandangkan tiada kemudahan bas awam atau teksi yang sering berulang alik ke kawasan tersebut.

Pelancong yang lebih suka berjalan kaki juga adalah tidak digalakkan memandangkan jaraknya yang sangat jauh daripada laluan bas awam dan kewujudan lori balak-lori balak yang menjadi maharaja di laluan tersebut.Bagi pelancong yang berkereta, tiada masalah untuk mengunjungi kawasan tersebut memandangkan telah wujud sistem jalan raya yang agak baik. Ini berikutan adanya petempatan, dan wujudnya sebuah padang golf berhampiran Lata Meraung.

Jarak dari Bandar Jerantut ke Lata Meraung adalah lebih kurang 15 KM. Dari Bandar Jerantut, pengunjung harus meneruskan perjalanan melalui jalan besar Jerantut-Benta. Selepas melalui selekoh kawasan perkuburan cina (disebelah kanan jalan), terdapat satu simpang disebelah kiri.

Gambar 'signboard' ke Lata Meraung. Ehsan www.waterfallsofmalaysia.com

Jika anda telah melalui Pusat Serenti Jerantut bermakna anda telah terlepas selekoh tersebut. Sebaiknya, semasa melalui kawasan perkuburan cina, sila perlahankan kenderaan dan segera mengambil membelok ke kiri sebelum sampai ke pusat serenti yang terletak diselah kanan jalan berhampiran simpang tiga menghala ke Lata Meraung tersebut. Anda tidak perlu khuatir tersesat memandangkan terdapat banyak 'signboard' menunjukkan arah ke Lata Meraung dan padang golf Lembah Kiol. Jika tersesat jangan malu bertanya dengan penduduk disitu yang rata-rata sangat ramah.

Jalan lupa membawa pakaian untuk mandi di situ kerana godaan untuk merasai kesejukan air terjun tersebut pasti tidak boleh ditolak oleh sesiapa sahaja. terdapat beberapa peringkat air terjun disini, bagi pengunjung yang datang berkeluarga mereka boleh memilih untuk mandi manda bersama anak-anak di kolam paling bawah memandangkan ia lebih selamat. Namun, awasi keluarga anda kerana kawasannya yang berbatu dan agak licin. Sesetengah kawasan adalah agak dalam dan anda diminta berhati-hati.

Bagi mengunjung yang sukakan aktiviti lasak atau santai mereka boleh berjalan-jalan disekitar trek hutan yang disediakan. Bagi mereka yang suka berkhemah, sebuah kawasan perkhemahan juga turut terdapat disitu. Namun, dapatkan kebenaran daripada pihak berkaitan terlebih dahulu. bagi penulis yang pernah beberapa kali pernah berkhemah disitu, suasana malam adalah sangat menyegarkan. Bunyi alam dan hidupan hutan adalah sangat menenangkan. Namun, pengalaman mandi diawal pagi dan malam disana sangat menyejukkan hingga membuatkan gigi atas dan bawah berlaga tanpa henti.


Gambar trek hutan di Lata Meraung. Ehsan www.waterfallsofmalaysia.com

Jadi, Siggahlah di Jerantut untuk mandi-manda di Lata Meraung. Anda pasti mengkagumi ciptaan Allah yang cantik ini.


Sekalung Terima Kasih :

mat zzr

Posts : 8220
Join date : 20/01/2010
Age : 29

View user profile

Back to top Go down

Re: KL - Jerantut ride : TBA

Post by mat zzr on Thu 10 Mar - 16:38

jimf...

ko pandai gogle map kan...ini kordinat nya.

Lata Meraung
State Pahang
Location Near Jerantut
Coordinates and map N 3° 51.80' E 102° 17.70'
Water Source Steam
Waterfall Profile Near Vertical Fall
Accessibility Walk from carpark


To reach Lata Meraung, you take route 64 from Jerantut, heading West. After a few km there is a turnoff to the left. Follow this road, it passes an Orang Asli village. Follow the signs to the Golf Club. Just before you reach the Golf course, there is a trail to the right with a bridge, which probably also leads to the fall.

mat zzr

Posts : 8220
Join date : 20/01/2010
Age : 29

View user profile

Back to top Go down

Re: KL - Jerantut ride : TBA

Post by Amm on Thu 10 Mar - 17:12

Tahniah mat zzr,mat eli dan mat jaguh dah hapgred wartawan zzrianz....

Amm

Posts : 4999
Join date : 19/01/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: KL - Jerantut ride : TBA

Post by mat zzr on Thu 10 Mar - 17:33

Amm wrote:Tahniah mat zzr,mat eli dan mat jaguh dah hapgred wartawan zzrianz....

gatei ARRRR..kerat puney...

mat zzr

Posts : 8220
Join date : 20/01/2010
Age : 29

View user profile

Back to top Go down

Re: KL - Jerantut ride : TBA

Post by furqaan on Thu 10 Mar - 17:36

kerat jer ...

furqaan

Posts : 3089
Join date : 20/01/2010
Age : 78
Location : Port klang , Sungai petani , Senai laa pulak ..

View user profile

Back to top Go down

Re: KL - Jerantut ride : TBA

Post by jimf on Thu 10 Mar - 18:10

banyak nya tmpt nk pegi...
tapi ride balik hari ...mau lunyai smpi umah ni...

________________________________________________________________________________________
Kitaorang, kitaorang aje laa... kitaorang tak suka kacau lu orang, tapi kalu lu orang kacau kitaorang, kitaorang bawa diri kitaorang la... "We are the ZZRianz Family"

jimf

Posts : 10472
Join date : 20/01/2010
Age : 52

View user profile

Back to top Go down

Re: KL - Jerantut ride : TBA

Post by faizal_bulat on Thu 10 Mar - 19:43

pilih yg mana berkenan je la.. atau gerak lepas subuh sebelum syuruk..

faizal_bulat

Posts : 3912
Join date : 20/11/2010
Location : Senawang/Nilai/Putrajaya/Selayang

View user profile

Back to top Go down

Re: KL - Jerantut ride : TBA

Post by tok wan on Thu 10 Mar - 20:21

jimf wrote:27hb???...ramai req 27...so kompom 27 laaaa... janji zzrianz
TQ Bang long... I lap U.. Laughing

tok wan

Posts : 441
Join date : 20/01/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: KL - Jerantut ride : TBA

Post by mat zzr on Thu 10 Mar - 20:55

tok wan wrote:
jimf wrote:27hb???...ramai req 27...so kompom 27 laaaa... janji zzrianz
TQ Bang long... I lap U.. Laughing

buat 27hb sebab nak rasmikan bersis baru tok wan...

mat zzr

Posts : 8220
Join date : 20/01/2010
Age : 29

View user profile

Back to top Go down

Re: KL - Jerantut ride : TBA

Post by Sponsored content Today at 9:09


Sponsored content


Back to top Go down

Page 4 of 9 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum