Versi 69 - Main henjit2 semut laaa pulak (22 Feb 2011)

Page 15 of 17 Previous  1 ... 9 ... 14, 15, 16, 17  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: Versi 69 - Main henjit2 semut laaa pulak (22 Feb 2011)

Post by gilababan on Tue 1 Mar - 21:11

Salam.. Nak poie menogheh la..

gilababan

Posts : 1331
Join date : 19/01/2010
Age : 37
Location : North Pole, Uganda

View user profile

Back to top Go down

Re: Versi 69 - Main henjit2 semut laaa pulak (22 Feb 2011)

Post by Raziskov on Tue 1 Mar - 23:36

selamat pagi sumooo...ohaiyo gozaimasu.... drunken

sekian

Raziskov

Posts : 4418
Join date : 23/01/2010
Age : 40
Location : Shah Alam - Melaka

View user profile

Back to top Go down

Re: Versi 69 - Main henjit2 semut laaa pulak (22 Feb 2011)

Post by Guest on Tue 1 Mar - 23:44

hish... dapat barang baru pun ngigau si ajis nih.. lain la den ni haa.. air naik ataih kepala.... jom Endah parade jis

Guest
Guest


Back to top Go down

Re: Versi 69 - Main henjit2 semut laaa pulak (22 Feb 2011)

Post by furqaan on Tue 1 Mar - 23:46

jimf wrote:malu bukan pasal panas awe...
malu pasal tunjuk bontot..... Razz

(nti ada laaa yg gerammm tu...)

yg tue la dikatakan logol terhormat ..

furqaan

Posts : 3089
Join date : 20/01/2010
Age : 78
Location : Port klang , Sungai petani , Senai laa pulak ..

View user profile

Back to top Go down

Re: Versi 69 - Main henjit2 semut laaa pulak (22 Feb 2011)

Post by furqaan on Tue 1 Mar - 23:47

Raziskov wrote:selamat pagi sumooo...ohaiyo gozaimasu.... drunken

sekian

kesian nko jis ... awatnyer bendela merah kaaa...

furqaan

Posts : 3089
Join date : 20/01/2010
Age : 78
Location : Port klang , Sungai petani , Senai laa pulak ..

View user profile

Back to top Go down

Re: Versi 69 - Main henjit2 semut laaa pulak (22 Feb 2011)

Post by Raziskov on Tue 1 Mar - 23:57

ZAM@GHIMEH wrote:hish... dapat barang baru pun ngigau si ajis nih.. lain la den ni haa.. air naik ataih kepala.... jom Endah parade jis


zam,

endah parade skrg tinggal stok yg sebaya ngan bang long tapi manis ada...Razz
stok yg mudo2 belum sampai laie..
den dah order dari azerbaijan punyo....awwuuuu...woorfff...worfff...mmeaaoowww..[You must be registered and logged in to see this image.]

sekian

Raziskov

Posts : 4418
Join date : 23/01/2010
Age : 40
Location : Shah Alam - Melaka

View user profile

Back to top Go down

Re: Versi 69 - Main henjit2 semut laaa pulak (22 Feb 2011)

Post by kamalia on Wed 2 Mar - 2:13

vistana suka tu stok cugar / mature..

kamalia

Posts : 4015
Join date : 21/01/2010
Age : 40
Location : KL / Putajaya

View user profile

Back to top Go down

Re: Versi 69 - Main henjit2 semut laaa pulak (22 Feb 2011)

Post by syd on Wed 2 Mar - 2:24

salam Subuh......... cheers cheers

Sedang cuba menguatkan semangat. "Syahidah, anggap saja anda sedang bertts dgn zzrianz...anda x kan mengantuk punya!!! Chayo!!"



Sleep Sleep Sleep

syd

Posts : 1409
Join date : 29/04/2010
Age : 34
Location : Kuala Lumpur

View user profile

Back to top Go down

Re: Versi 69 - Main henjit2 semut laaa pulak (22 Feb 2011)

Post by Raziskov on Wed 2 Mar - 9:03

eehh..dah pagi ke?drunken

sekian

Raziskov

Posts : 4418
Join date : 23/01/2010
Age : 40
Location : Shah Alam - Melaka

View user profile

Back to top Go down

Re: Versi 69 - Main henjit2 semut laaa pulak (22 Feb 2011)

Post by kudud on Wed 2 Mar - 9:15

aah la, da pagi la bang Razz

salam pagi zzrianz..

kudud

Posts : 3417
Join date : 11/03/2010
Age : 34
Location : klang,selangor

View user profile

Back to top Go down

Re: Versi 69 - Main henjit2 semut laaa pulak (22 Feb 2011)

Post by Amm on Wed 2 Mar - 9:21

ngah and kudud dah mandi bace ke?
mejar cipan ngan ghimeh sah tak mandi Smile

Amm

Posts : 4999
Join date : 19/01/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: Versi 69 - Main henjit2 semut laaa pulak (22 Feb 2011)

Post by azamreeves on Wed 2 Mar - 9:36

Raziskov wrote:
ZAM@GHIMEH wrote:hish... dapat barang baru pun ngigau si ajis nih.. lain la den ni haa.. air naik ataih kepala.... jom Endah parade jis


zam,

endah parade skrg tinggal stok yg sebaya ngan bang long tapi manis ada...Razz
stok yg mudo2 belum sampai laie..
den dah order dari azerbaijan punyo....awwuuuu...woorfff...worfff...mmeaaoowww..[You must be registered and logged in to see this image.]

sekian

semenjak 2 menjak nih boleh tahan abang ajis kito mnihhhh

azamreeves

Posts : 225
Join date : 20/01/2010
Location : UIA-JB-SG Besar

View user profile http://azamreeves.blog.com/

Back to top Go down

Re: Versi 69 - Main henjit2 semut laaa pulak (22 Feb 2011)

Post by Adik Kecil on Wed 2 Mar - 10:30

beghak lagi bagus

Adik Kecil

Posts : 1271
Join date : 17/02/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: Versi 69 - Main henjit2 semut laaa pulak (22 Feb 2011)

Post by Adik Kecil on Wed 2 Mar - 11:54

beghak lagi

Adik Kecil

Posts : 1271
Join date : 17/02/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: Versi 69 - Main henjit2 semut laaa pulak (22 Feb 2011)

Post by furqaan on Wed 2 Mar - 11:56

banyak betoi taiiikkk ...

furqaan

Posts : 3089
Join date : 20/01/2010
Age : 78
Location : Port klang , Sungai petani , Senai laa pulak ..

View user profile

Back to top Go down

Re: Versi 69 - Main henjit2 semut laaa pulak (22 Feb 2011)

Post by ManCaL on Wed 2 Mar - 12:17

Salam..

adik kechil mmg suka berak..pastu mana reti cover2.. sek baik dh x pyh pakai pamper..

ManCaL

Posts : 2484
Join date : 01/04/2010
Age : 38
Location : Rawang

View user profile

Back to top Go down

Re: Versi 69 - Main henjit2 semut laaa pulak (22 Feb 2011)

Post by kudud on Wed 2 Mar - 12:34

isk, geram!!!!nya...

[You must be registered and logged in to see this link.]

kena buka topik baru ni, tajuk-kalo aku berduit,hahah

kudud

Posts : 3417
Join date : 11/03/2010
Age : 34
Location : klang,selangor

View user profile

Back to top Go down

Re: Versi 69 - Main henjit2 semut laaa pulak (22 Feb 2011)

Post by ManCaL on Wed 2 Mar - 12:54

HANYA UNTUK KEBAIKAN BERSAMA..

Maklumat yang sungguh mengejutkan.
Memang betul pihak JPJ dan Polis telah menyalahguna kuasa dalam menyenaraihitamkan kes kes yang belum diputuskan oleh mahkamah.
..
Kerana tidak inginkan segala jenis masalah yang dihadapi kerana perlu hadap ke mahmakah, pengguna yang disaman-ekor mengaku kalah dan membayar saman.

Ini tidak bermakna yang menyenarai hitamkan itu betul ataupun pengguna salah.
Ini tiada beza dengan samseng jalan yang minta duit tanpa kebenaran sah dan calar kereta kalau tak bayar RM2.

Subject: Saman ekor: Ketahui hak anda

Ramai yang masih kabur dan tidak faham hak mereka sebagai rakyat Malaysia. Perlembagaan Persekutuan adalah undang-undang tertinggi Negara. Perlembagaan Persekutuan menjamin hak setiap rakyat Malaysia tanpa mengira agam, kaum, bangsa dan juga fahaman politik. Semua warganegara dijamin hak yang sama.

Salah satu hak yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan ialah hak rakyat terhadap harta. Ini disebut dalam Perkara 13 Perlembagaan Persekutuan.

Perkara 13 Perlembagaan Persekutuan

Hak terhadap harta.

(a) Tiada seseorang pun boleh dilucutkan hartanya kecuali mengikut undang-undang.

(b) Tiada sesuatu undang-undang pun boleh membuat peruntukan bagi mengambil atau menggunakan harta-harta dengan paksa dengan tiada pampasan yang mencukupi.

Selalunya Perkara 13 ini digunakan di dalam kes pengambilan tanah melalui Akta Pengambilan Tanah 1960. Sebenarnya Perkara 13 ini bukan sahaja melibatkan harta tak alih seperti tanah, tetapi meliputi harta alih seperti kenderaan. Justeru penafian hak memperbaharui cukai jalan dan lesen memandu oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) juga sebenarnya termasuk di dalam penafian hak rakyat terhadap harta. Alasannya jika seseorang rakyat itu dihalang dari memperbaharui cukai jalan kenderaan mereka yang menyebabkan kenderaan itu tidak boleh digunakan maka rakyat itu telah dinafikan haknya terhadap harta.

Jika seseorang rakyat telah dinafikan hak mereka menggunakan harta (kenderaan) mereka tanpa alasan yang berlandaskan peraturan dan undang-undang maka Perkara 13 (b) menyatakan bahawa pampasan hendaklah diberikan. Ini bermaksud jika JPJ menghalang seseorang memperbaharui cukai jalan yang menyebabkan kenderaan tidak boleh digunakan, maka JPJ hendaklah membayar pampasan kepada pemilik kenderaan tersebut.

Hujah ini adalah bersandarkan keputusan kes Leonard Lim Yaw Chiang lwn Director of Jabatan Pengangkutan Jalan Negeri Sarawak yang telah diputuskan pada tahun 2009. Di dalam kes ini, seorang rakyat bernama Leonard Lim Yaw Chiang telah disenarai hitam dan dihalang oleh JPJ Sarawak dari memperbaharui cukai jalan kereta beliau. Beliau telah memohon kepada Mahkamah Tinggi Kuching untuk memutuskan bahawa tindakan JPJ menyenarai hitam dan menghalang beliau memperbaharui cukai jalan adalah salah. Beliau juga memohon gantirugi daripada JPJ di atas kehilangan penggunaan kereta beliau selama kereta tersebut tidak boleh digunakan kerana tiada cukai jalan.

Mahkamah telah memutuskan bahawa JPJ tidak boleh menyenarai hitam kenderaan di atas suatu kesalahan yang belum dibuktikan di Mahkamah. Tindakan JPJ menyenarai hitam diputuskan telah bertentangan dengan Perkara 13 Perlembagaan. JPJ juga telah diarahkan membayar gantirugi kepada pemohon dalam kes itu kerana kesusahan beliau tidak dapat menggunakan kenderaan sehingga terpaksa menyewa kenderaan lain.

Justeru di sini ingin dimaklumkan kepada pemandu-pemandu dan pemilik-pemilik kenderaan yang dinafikan hak mereka memperbaharui cukai jalan dan lesen memandu, bahawa hak anda dilindungi oleh Perlembagaan. Pihak berkuasa tidak boleh sewenang-wenang menafikan hak anda.

Berbalik kepada tawaran Kerajaan memberikan diskaun pembayaran saman sehingga hari ini 28/2/2011. Ingin dimaklumkan bahawa tindakan ini tetap salah. Isu utamanya ialah bukan jumlah bayaran kompaun atau denda itu RM300 atau RM150 atau pun RM50. Isu utamanya adalah, ADAKAH SESEORANG ITU BENAR-BENAR MELAKUKAN KESALAHAN YANG DIDAKWA SEHINGGA MEREKA WAJIB MEMBAYAR DENDA?

Perlu diambil perhatian bahawa untuk menguatkuasakan sesuatu peraturan dan undang-undang, sesebuah pihak berkuasa hendaklah juga mengikut peraturan dan undang-undang. Saman tidak boleh tertunggak. Jika ada yang tertunggak maka ianya bukan saman. Saman hendaklah dikemukakan di Mahkamah. Orang yang disaman (OKS) hendaklah diserahkan saman dan diperintahkan hadir ke Mahkamah untuk menjawap saman itu. Jika OKS mengaku salah maka mahkamah akan memerintahkan OKS itu membayar denda. Jika denda dibayar maka saman itu selesai dan tidak akan tertunggak. Jika saman diserahkan kepada OKS tetapi OKS tidak hadir ke Mahkamah, maka mahkamah akan keluarkan waran tangkap suapaya OKS hadir mahkamah. Maka proses yang sama akan berlaku iaitu OKS akan ditanya mangakui kesalahan atau meminta bicara. Jika mengaku maka akan diarahkan supaya bayar denda bagi saman itu. Maka selesailah saman itu. Tidak tertunggak. Jika tidak mengaku maka akan dibicarakan. Bergantung kepada keputusan mahkamah, jika didapati salah selepas bicara, maka akan diperintahkan untuk bayar denda. Selesai lah saman itu. Jika tidak bersalah maka luput juga samann itu. Tidak tertunggak.

Soalannya kenapa ada saman tertunggak? Jawapannya pertama kerana saman-saman itu tidak pernah dibawa ke Mahkamah. Kedua kerana yang dikatakan saman itu sebenarnya bukan saman tetapi notis sahaja.

Saman Ekor yang dikatakan saman ini sebenarnya bukan saman tetapi sekadar notis kepada pemilik kenderaan meminta maklumat pemandu yang dikatakan memandu melebihi hadlaju. Notis ini juga disertakan tawaran kompaun jika pemilik kenderaan mengaku melakukan kesalahan. Ia dikeluarkan di bawah Seksyen 115 Akta Pengangkutan Jalan 1987 atau dikenalai dengan Notis Pol 170A. Jika pemilik tidak mengaku kesalahan maka kompaun tidak perlu dibayar kerana kompaun itu hanyalah tawaran. Jika pemilik tidak membayar kompaun sepatutnya pemilik disaman supaya hadir ke Mahkamah bagi menjawap tuduhan memandu melebihi hadlaju. Kemudian proses mahkamah yang dijelaskan sebelum ini akan berlaku. Maka saman itu akan selesai dan tidak tertunggak. Masalah timbul apabila pihak berkuasa terus menghukum pemilik supaya membayar kompaun sedangkan kesalahan tidak dibuktikan. Kompaun bukan denda tetapi tawaran. Dendan hanya boleh dikeluarkan dan diarahkan oleh Mahkamah. Bukan Polis dan bukan JPJ. Inilah penyalahgunaan kuasa dan peraturan oleh pihak berkuasa. Mereka bertindak melebihi kuasa yang diberikan. Mereka bertindak sebagai penghukum sedangkan tugas itu hanya ada pada Mahkamah.

Justeru kepada semua rakyat Malaysia, ketahui hak anda, jangan mudah terpedaya dengan tawaran dan penindasan. Gunakan hak anda... TIADA SIAPA BOLEH MEMAKSA ANDA MEMBAYAR SESUATU YANG ANDA TIDAK LAKUKAN. Anda Mampu Mengubahnya.

Bagaimana JPJ boleh menhalang pembaharuan cukai jalan?

1) Seksyen 17(1)(d) Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Pindaan) 2010

JPJ berkuasa menghalang seseorang melakukan apa-apa transaksi termasuk perbaharui cukai jalan tetapi setelah JPJ BERPUASHATI bahawa seseorang ada perkara yang belum selesai dengan JPJ dan Polis.

Bagaimana JPJ hendak BERPUASHATI?

2) Seksyen 17(2) Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Pindaan) 2010

JPJ hendaklah memberikan peluang kepada seseorang membuat representasi. Ini bermaksud JPJ hendaklah menjalankan siasatan adakah seseorang itu ada perkara yang belum selesai. Maka semua pihak perlu hadir iaitu pemilik kenderaan, JPJ dan Polis yang mengeluarkan saman. Perlu disiasat adakah saman yang dikatakan ada kepada seseorang itu betul atau tidak. Sudah dibuktikan di mahakamh atau tidak. Jika tidak maka JPJ tidak boleh menyenarai hitam. Inilah maksud BERPUASHATI

3) Seksyen 17(5) Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Pindaan) 2010

Jika dihalang daripada perbaharui cukai jalan maka Pengarah JPJ hendaklah maklumkan kepada Ketua Pengarah pengangkutan, di mana Ketua Pengarah hendaklah maklumkan secara bertulis dalam tempoh 14 hari kepada pemilik kenderaan tentang alasan halangan dibuat ke atas pemilik. Adakah notis ini pernah dikeluarkan kepada pemilik?

Jika anda dihalang daripada perbaharui cukai jalan tanpa alasan yang sah anda boleh:

a) Minta alasan bertulis daripada JPJ kenapa anda dihalang.

b) Minta JPJ perbaharui cukai jalan dengan segera jika alasan bertulis itu tidak munasabah dan tidak betul.

c) Jika JPJ enggan mematuhi permintaan anda, anda boleh menyaman/menuntut di Mahkamah untuk gantirugi kehilangan penggunaan kenderaan anda dan kesusahan anda kerana tidak boleh menggunakan kenderaan.

Zulhazmi Shariff ialah Penasihat Undang-Undang Kempen Anti Saman Ekor (KASE)

ManCaL

Posts : 2484
Join date : 01/04/2010
Age : 38
Location : Rawang

View user profile

Back to top Go down

Re: Versi 69 - Main henjit2 semut laaa pulak (22 Feb 2011)

Post by furqaan on Wed 2 Mar - 14:00

teman memang tak berapa berkenan dgn saman ekoq nie.. klau sop ekoq suke bebenor ...tapi adakah kita memikior kan .. masa bawak laju ... langgor lampu isyarat... kata lain langgor undang2...masa bawak laju atau langgr lampu isyarat dgn tidak sengaja melangor orang lain yg tak bersalah.. yg kena lak saudara mara .. atau keluarga kita .. apakah perasaan kite... maka diujudkan SAMAN untuk mengingatkan kite akan kesalahan yg telah dilakukan... bila dah kena saman .... berbagai dalih digunakan.. JPJ.. POLIS tak adil dan kite masih tidak mahu mengaku salah dgn melambat - lambatkan dlam menyelesaikan saman.. sehingga ada individu yg menpunyai berbelas saman.. masih bebas memandu ... menunggeng moto.. bila berlaku kemalangan maut .. selidik sejarah ...si pemandu ada kesalahan lampau ... ditanya pula kenapa masih dibiorkan memandu... kenapa polis tak tangkap ... polis jugak yg kena.. terpulang pada diri sendiri menilai diri ...pada teman setiap saman mesti jelaskan... cuma cara pihak terbabit melaksanakan ... memang teman tak setuju ...

furqaan

Posts : 3089
Join date : 20/01/2010
Age : 78
Location : Port klang , Sungai petani , Senai laa pulak ..

View user profile

Back to top Go down

Re: Versi 69 - Main henjit2 semut laaa pulak (22 Feb 2011)

Post by Adik Kecil on Wed 2 Mar - 14:17

furqaan wrote:teman memang tak berapa berkenan dgn saman ekoq nie.. klau sop ekoq suke bebenor ...tapi adakah kita memikior kan .. masa bawak laju ... langgor lampu isyarat... kata lain langgor undang2...masa bawak laju atau langgr lampu isyarat dgn tidak sengaja melangor orang lain yg tak bersalah.. yg kena lak saudara mara .. atau keluarga kita .. apakah perasaan kite... maka diujudkan SAMAN untuk mengingatkan kite akan kesalahan yg telah dilakukan... bila dah kena saman .... berbagai dalih digunakan.. JPJ.. POLIS tak adil dan kite masih tidak mahu mengaku salah dgn melambat - lambatkan dlam menyelesaikan saman.. sehingga ada individu yg menpunyai berbelas saman.. masih bebas memandu ... menunggeng moto.. bila berlaku kemalangan maut .. selidik sejarah ...si pemandu ada kesalahan lampau ... ditanya pula kenapa masih dibiorkan memandu... kenapa polis tak tangkap ... polis jugak yg kena.. terpulang pada diri sendiri menilai diri ...pada teman setiap saman mesti jelaskan... cuma cara pihak terbabit melaksanakan ... memang teman tak setuju ...

mak nenen kalu tak kutuk aku tak leh ka?

Adik Kecil

Posts : 1271
Join date : 17/02/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: Versi 69 - Main henjit2 semut laaa pulak (22 Feb 2011)

Post by furqaan on Wed 2 Mar - 14:18

dah bayaq belum ...ingat mengingati pun kena balun ...ceeeiisshh

furqaan

Posts : 3089
Join date : 20/01/2010
Age : 78
Location : Port klang , Sungai petani , Senai laa pulak ..

View user profile

Back to top Go down

Re: Versi 69 - Main henjit2 semut laaa pulak (22 Feb 2011)

Post by Adik Kecil on Wed 2 Mar - 14:25

tak mau bayaq.....pi keja limit 60kmj pastu hari hari kena..bawak tak lebih 80kmj pun...jalan luas...tak penah aku dengar ada orang eksiden mati lagi kat jalan tu sepanjang 10 tahun aku dok situ......

nasib baik ada keta satu lagi nama bini aku....moto kapcai nama bapak aku ada satu....nanti kalu rgv aku takleh nrenew aku bawak kapcai tu mai kl bawak keja hari hari...kalau lesen takleh renew aku bawak moto takyah lesen....kalu pulis tahan kenapa tak renew lesen aku kan kata jpj yang tak bagi bukannya aku tak mau renew.....biaq depa saman lagi......takleh renew roadtax pun takpa.....

tak dengar lagi la orang salah trafik kecuali eksiden bagi mati orang masuk jel....

Adik Kecil

Posts : 1271
Join date : 17/02/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: Versi 69 - Main henjit2 semut laaa pulak (22 Feb 2011)

Post by furqaan on Wed 2 Mar - 14:28

sabaq ... hang nek beskal laaa ... laa nie beskal takyah lesen dah ... dedulu jer wajib ...hang lalu lorong blakang umah orang pun tak paa ..tak dak pulis...

furqaan

Posts : 3089
Join date : 20/01/2010
Age : 78
Location : Port klang , Sungai petani , Senai laa pulak ..

View user profile

Back to top Go down

Re: Versi 69 - Main henjit2 semut laaa pulak (22 Feb 2011)

Post by mat zzr on Wed 2 Mar - 14:30

skuter elektrik keluaran malaysia tu nak kena roadtax dgn lesen ke?

susah susah sangat naik lah motosikal saku.


Last edited by mat zzr on Wed 2 Mar - 14:31; edited 1 time in total

mat zzr

Posts : 8220
Join date : 20/01/2010
Age : 29

View user profile

Back to top Go down

Re: Versi 69 - Main henjit2 semut laaa pulak (22 Feb 2011)

Post by Adik Kecil on Wed 2 Mar - 14:31

nek beskal pun laju ooooo....lalu depan sekolah limit 30kmj pun kena oooo....beskal dok bawak dlaam 35kmj....seb baik beskal tak dak no plet

Adik Kecil

Posts : 1271
Join date : 17/02/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: Versi 69 - Main henjit2 semut laaa pulak (22 Feb 2011)

Post by Sponsored content Today at 18:51


Sponsored content


Back to top Go down

Page 15 of 17 Previous  1 ... 9 ... 14, 15, 16, 17  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum